Maak veel meer gebruik van beeldmateriaal in je recruitmentactiviteiten!

Recruitment

1 beeld zegt meer dan 1000 woorden. 

Een bekend gezegde en meer dan waar! Maak daarom veel meer gebruik van beeld in je recruitment- & wervingsactiviteiten!

Vier handige tips om jouw vacatures en organisatie beter onder de aandacht van potentiële werknemers te brengen.

1.Social media

“Ik zie dit als ‘gratis marketing’ en een kwestie van ‘doen’. Het enige wat het je kost is enthousiasme, tijd en regelmaat. Als je bedenkt, dat een groot deel van jouw potentiële werknemers zich online bevinden, zorg er dan voor dat je online zichtbaar bent. Op diverse kanalen zoals Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn en Facebook kan je meer laten zien van jouw organisatie, je kan je kennis delen, je kan medewerkers in beeld brengen en nog veel meer. Je kan klein beginnen, al start je maar met één kanaal. Je zal zien dat wanneer je met regelmaat iets post, je meer aandacht genereert. Want wat je aandacht geeft….. groeit!

2. Breng enthousiaste medewerkers in beeld

Binnen iedere organisatie is er altijd wel een enthousiasteling te vinden die te porren is voor het maken van bijvoorbeeld een vlog en die het leuk vindt om met trots te vertellen over zijn/ haar werkgever. Omarm en stimuleer dit. En als er protocollen zijn over wat wel en niet mag, laat dan vooral weten wat wel mag in plaats van wat er niet mag.

3. Waarom zou een werknemer voor jouw organisatie moeten kiezen?

De meeste vacatureteksten staan bol van eisen en wensen en ergens onderaan staat wat jij als werkgever te bieden hebt. Werkt dit goed? Ik zie en ervaar dat wanneer je dit omdraait en in filmpjes en op beeld laten zien wat jij als werkgever te bieden hebt, zowel materieel maar vooral ook immaterieel, er meer kandidaten reageren en interesse hebben.

Immaterieel wordt vaak vergeten maar is misschien wel doorslaggevend voor een toekomstige werknemer. Hij/zij kan kiezen uit een scala aan functies. Hoe val je dan op? Waar kijken toekomstige werknemers naar? Dat is de cultuur en sfeer van een organisatie. Waar kom ik te werken? Wie zijn mijn toekomstige collega’s? Wat is het nut van de functie? Welke ruimte en verantwoordelijkheid krijg ik? Allemaal immateriële zaken die bepalend zijn voor veel werknemers.

4. Maak gebruik van referral recruitment (via via)

Alhoewel sites als Indeed en LinkedIn succesvolle tools zijn om toekomstige werknemers te searchen en om vacatures te posten, zie ik dat in de praktijk referral recruitment nog steeds een zeer succesvolle manier van werven is. Want wie beter dan jouw eigen medewerkers kunnen anderen enthousiasmeren jouw organisatie, zowel off- als online? Zij kennen de cultuur binnen jouw organisatie en weten wie er past. Netwerken, maar ook online zichtbaar zijn, het werkt, dus maak er gebruik van!

Wil je snel starten? HappyCapital HRM geeft advies en helpt je bij de implementatie.

Annelies van Toledo, partner Happy Capital HRM
06-518 034 46